Zdravý životní styl // Cvičení a sport // Jak, co a kdy

6/23/2018

Krásný den. Už dlouho jsem chtěla napsat článek o tom, jak, kdy a co cvičím. A protože nejsem jenom v posilovně a upřednostňuji jiné sportovní aktivity, tak ti prozradím, co teda kromě cvičení ještě dělám. Kromě toho, že ti řeknu, co cvičím já, se dozvíš několik tipů na videa, podle kterých ráda cvičím. Budu se snažit ti říct i jiné tipy a rady a ráda ti ukážu i fitness blogy, které ráda sleduji. Proto začínám s novou rubrikou zdravý životní styl, kde bude více článků na toto téma. Používám pojem zdravý životní styl, protože se nejedná o nějaké fitness odborné články, jak se stát svalnatou za týdne. Mně jde o to cítit se dobře a být zdravá. 



Na samý začátek musím říct, že to, co je obsaženo v tomto článku, sedí mě a tak mě to baví. Věřím, že pro někoho je to moc, pro někoho zase málo, ale vyhovuje to tak mě. Každý si musí najít to, co je nejlepší pro něho samotného. Proto se tyto články nepíšou nejlépe, protože nemůžu poradit člověku, kterého jsem nikdy neviděla, co a jak cvičit, kolikrát týdně a proč. Taky bych měla říct, že nejsem trenér, ani se fitness nějak zvlášť nevěnuji. Cvičím, protože mě je to můj koníček a protože mi cvičení dělá radost. Nejsem namakaná, nechodím do extrémů, ani v jídle, ani ve cvičení. Jsem pro rovnováhu, zlatou střední cestu a to ve všem. To je podle mě součást zdravého životního stylu, mít ve všem nějakou rovnováhu, podle toho, jak člověku samotnému vyhovuje.



Jak cvičení u mě vypadá? 

Každý den je to vypadá jinak. Nemám udělaný rozvrh, co mám ve který den dělat, protože dbám na tom, na co mám náladu a kolik mám času. Čím se ale řídím, tak abych pořád jen necvičila doma nebo v posilovně. Snažím se střídat cvičení a posilování s jinou sportovní aktivitou, například plavání, kolečkové brusle, tenis, jóga.
Taky je rozdíl, zda mám školu nebo ne. Ve škole strávím opravdu hodně času, takže přes týden cvičím třeba dvakrát (30 minut - hodina) a o víkendu mám naplánovaný sport.
Teď už školu nemám, takže můžu cvičit jak ráno, tak odpoledne, takže někdy cvičím i dvakrát denně, aniž bych si to uvědomila. O prázdninách sportuji víc, takže třeba třikrát za týden mám sport a 4x cvičím. Ale jak říkám, každý den i týden je naprosto odlišný.
Důležité ale je si i odpočinout. Když cvičím, tak se nešetřím, ale zároveň si umím i odpočinout. Je den (někdy i týden), kdy nedělám naprosto nic.


Dám ti například jeden týden před tím, než jsem opět onemocněla. Je to týden, kdy už nemám školu, ale chodím na brigádu. Celkově v létě cvičím raději, protože můžu dělat všechny venkovní sporty.

1. den = cvičení doma - 30 minut, procházka - 1 hodina
2. den = kolečkové brusle - 1 hodina
3. den  = cvičení doma - 30 minut
4. den = kolo - 93 km - 7 hodin
5. den = odpočinek
6. den = protažení, jóga - 2 hodiny
7. den = běh - 20 minut, posilovna - 1 hodina

Tento článek je hodně obecný. Určitě se chystám články na konkrétní cviky nebo konkrétní části těla, které ráda cvičím. Když ale posiluji doma, tak většinou bez činek. Někdy je ale vytáhnu. Činky mám po dvou kilech nebo používám závaží na nohy, kdy jedno má kilo a půl. Poslední dobou jsem si oblíbila gumu na cvičení, kterou často využívám při posilování nohou. Sama si plánuji tréninky na doma, kdy cvičení trvá třeba 15 minut, ale je bez pauzy a co půl minuty střídám cviky. Takový trénink ti někdy ukážu.
Ve fitku pak cvičím to, co doma nemůžu, takže se závažím. Nejčastěji s osou a nohy.



Nejruznější typy ohledně cvičení a zdravého životního stylu.

1. Choď co nejčastěji pěšky 

První a velmi důležitý tip. Zkus někdy místo auta, jít pěšky. Místo eskalátorů a výtahů si vyjdi schody a nebo vystup o zastávku dřív a projdi se. Minimální pohyb, který by člověk měl za den udělat je 8 000 kroků. Stáhla jsem si aplikaci Google Fit, která mi kroky hlídá. Například včera jsem jich ušla přes 17 000 a to jen díky tomu, že jsem nakupovala. Aplikace neměří jen kroky, ale také nachozené kilometry, měří i jiné aktivity a spálené kalorie. 

Výsledek obrázku pro google fit


Tento týden jsem byla nemocná, takže je vidět, že jsem toho moc nenachodila. 

2. Dělej, co tě baví 

Já osobně nemám ráda běh. Kdysi jsem běh milovala, ale teď mi to nějak nejde. I přes to, že běh zkouším znova a znova, tak si k němu neumím najít správnou cestu. Proto se do něj nenutím a místo běhu třeba jezdím na kole, kolečkových bruslích, hraji tenis, badminton, plavu, lezu po skalách a kopcích a dělám jógu. Když řeknu, že cvičím jógu, tak hodně lidí si myslí, že se válím půl hodiny po zemi, že si ležím a perfektně si u toho odpočinu. Opak je ale pravdou. Nevěřili byste, jak se u jógy dá zapotit, protáhnout a zničit zároveň.



Aby tě to bavilo, tak by sis měla najít něco, co ti bude dělat radost a na co se budeš těšit. Ne to, co ze srdce nenávidíš a z čeho je ti špatně, jen co si na aktivitu vzpomeneš. Úplně nejlepší je začít s kamarádkou nebo přítelem. Aspoň se navzájem můžete motivovat a ze cvičení se může stát skvělá zábava.

3. Zdravé jídlo a pití

Ne nadarmo se říká, že zdravý životní styl je 75% zdravé jídlo a 25% cvičení. O zásadách zdravé výživy jsem už psala a o pitném režimu (který je stejně tak důležitý) taktéž. Vše najdeš v rubrice "lifestyle". Základem je pravidelná a pestrá strava, hodně ovoce a zeleniny a voda. Osobně jsem vyřadila bílé pečivo a nahradila ho celozrnným, především kvůli vláknině. Místo sladkých nápojů piji čistou vodu nebo džusy a obyčejnou čokoládu často nahrazuji hořkou. Dbám na dostatek ovoce a zeleniny a hlavní pro mě je, abych se cítila dobře. Opět řídím se zlatou střední cestou, takže si někdy dám i něco sladkého nebo nezdravého. Je to naprosto v pořádku. 

breakfast, healthy, and color image

Skvělou aplikací na hlídání si jídelníčku je "Kalorické tabulky". Zadáš tam váhu, výšku věk a každý den přidáváš jídlo, co si snědla. Uvidíš, kolik sacharidů, bílkovin, tuků a vlákniny je ve tvé stravě, co bys měla přidat a s čím naopak brzdit. Já jsem díky ní přišla na to, že mám málo bílkovin a teď pracuji na tom, abych všeho měla dostatek. 

4. Hlavně s úsměvem

Cvičení a sport je pro mě skvělé odreagování. Dělá mi to velkou radost a proto cvičím. Asi by to tak mělo být, že by člověk měl dělat věci proto, že je baví a aby si to užíval. Z každé chyby je třeba si brát ponaučení a brát to s úsměvem. Hodně se s tím setkávám právě v józe, která trénuje i mé nervy. Někdy trvá, než se něco naučím, často padám a někdy to bolí, ale pořád se snažím. Sport je radost, ne za trest. Stejně tak je to s jídlem. Pokud není třeba, tak není důležité nutně zapisovat každý gram, vážit si všechny semínka a nesmět chodit do restaurace, protože nevíš, kolik jídlo obsahuje kalorií. To už je extrém, do kterého bych nikdy nechtěla spadnout.  



Na koho se podívat?

Nejdelší dobu jsem cvičila podle trenérky Jillian Michaels . Pokud ses někdy dívala na cvičení na Youtube, tak určitě víš o kom mluvím. Videa, podle kterých jsem cvičila už jsou smazány, ale má nějaké nové, tak se na ně mrkni. Je to třiceti denní výzva, kdy se cvičí podle jejích videí. Jedno video má asi 30 minut. Jsou tři, rozděleny podle obtížnosti a každé z nich se cvičí 10 dní.
Poslední týdny ale cvičím podle Pamely Rf. Má jen pár videí o cvičení, ale jsou perfektní. Jedná se o desetiminutové cvičení na určité partie. Zatím tam má ruce a záda, zadek, břicho a celé tělo.
Na Instagramu a Youtube ráda sleduji Katy Blažčíkovou. Má skvělé cvičící videa z posilovny. Často cvičím některé cviky, co ona doporučuje. Popisuje, jak správně cviky dělat, co přesně jimi posiluji a vše hezky vysvětlí. Naučila jsem se díky ní hromadu cviků.
Skvělý blog je taky Fitcult. Je to stránka s články, které vyvrací různé mýty, například, že jsou sacharidy jedy, apod. Najdeš zde taky recepty, příběhy a tipy.

You Might Also Like

3 komentářů

  1. Teda obdivuju vás, že máte tolik času a nálady na sport. Já jsem si na https://www.svetrelaxu.cz/ pořídili podložku na cvičení jógy a cvičím hlavně tu. Ale beru to teda spíš hodně meditativně a na vyčištění hlavy z práce. No a pak teda samozřejmě občas někdy vyběhnu nebo vyjedu na in linech, ale na to bohužel kvůli práci nemám moc času. :(

    OdpovědětVymazat
  2. Tak samozřejmě že je jasné, že když budu chtít atakovat Oktagon žebříčky na https://www.oktagonmma.com/cs/fighters/ tak budu cvičit trochu něco jiného, když se budu připravovat na maraton a pak třeba i něco jiného, než když se budu připravovat na triatlon. Prostě každý sport si žádá trochu jiný trénink. Podívejte se třeba na to, jak specifický je trénink cyklistů, kteří trénují tak, aby nenabírali svalovou hmotu.

    OdpovědětVymazat
  3. Také chodíme někam na procházky a nebo děláme různé sporty, ale jsme rádi že i přes to že žijeme v takovém menším městě za prahou - přesněji Mělník, tak se z těch věcí nedělá moc velká věda. Třeba teď se musel volat zámečník mělník a není to jak na vesnici žeby o tom hned každý věděl.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář